A számok nem hazudnak: ezért vette vissza a legjobbkor a repülőteret a kormány

2025. július 22. 22:36

Tavaly óta egyik beruházás éri a másikat Ferihegyen és környékén. Sőt, rekordokban sincs hiány.

2025. július 22. 22:36
null

A Világgazdaság által is közölt közleményből az is kiderült, hogy az első negyedéves rekord után továbbra is töretlen felfelé ívelést mutat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma: az első félévben 9 071 236 utast kezeltek, ami a tavalyi adatot 15 százalékkal haladja meg, és közelíti a tíz évvel ezelőtti teljes éves utasforgalmat.

A ferihegyi repteret üzemeltető társaság kiemelte, hogy a hatodik havi utasszám önmagában is rekordot jelent: 

a júniusi 1 697 371 fős utasforgalom 9 százalékkal több, mint 2024-ben.

A nyár első hónapjának legnépszerűbb célállomásai London, Isztambul és Milánó voltak – tették hozzá.

A növekedés hátterében Magyarország népszerűsége, az erősödő turizmus és a magyarok egyre növekvő utazási kedve áll, amelyet minden idők legszélesebb kínálattal rendelkező nyári menetrendje is támogat – sorolták.

A kommünikében arra is kitértek, hogy a légi áruszállítás is csúcsokat dönt 2025-ben: a Budapest Airport júniusban mintegy 35 ezer tonna árut kezelt, ami 40 százalékos emelkedést jelent a tavalyi évhez viszonyítva. 

De mint írták, az első féléves cargoteljesítmény minden korábbi rekordot megdöntött: 199 319 tonnával közel 50 százalékos növekedést mutatott 2024 első hat hónapjához képest, meghaladja a 2022-es teljes évi adatot, és majdnem eléri 2023 éves kezelt árumennyiségét. Mindez tovább erősíti a Budapest Airport és a BUD Cargo City régiós cargo elosztóközpont szerepét – húzta alá a társaság.

Egyik beruházás követi a másikat

Mint ismert, tavaly júniusban jelentette be a kormány, hogy húsz év után ismét visszavásárolta a repülőteret. A 3,1 milliárd eurós tranzakcióban azonban nemcsak a magyar állam, hanem a francia tulajdonú Vinci Airports is részt vett, amely 20 százalékos, míg az állam 80 százalékos tulajdonrészt szerzett.

A cég fő feladata az üzemeltetés, amiben igencsak jártas, tekintve, hogy a világ 14 országában több mint 70 repteret működtet. A franciáknak ráadásul igencsak nagy tervei vannak, ugyanis a következő tíz évben megépítik a 3-as terminált, amire nagy szükség van.

A Világgazdaság által közölt „legszerényebb” becslés szerint is 

2030-ra a reptér utasforgalma eléri a 20 milliót, amit a jelenlegi kapacitások mellett egyre nehezebb lesz kiszolgálni.

De mint emlékeztettek, itt nem áll meg Ferihegyet érintő beruházás sorozat. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter idén június 3-án tartott sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy 

a kormány elindítja a reptéri vasúti beruházást, ám az eredeti tervekkel ellentétben nem állami forrásból, 

hanem magánbefektetők bevonásával, koncessziós szerződés keretében valósítanák meg.

A felhívásokat még idén kiírnák. A lap úgy tudja, hogy az egyik jelentkező éppen a Vinci lehet, a nevéhez ugyanis Franciaországban több vasúti beruházás kivitelezése kötődik, tehát nem lenne idegen ez a feladat sem a repterek üzemeltetésére szakosodott cégtől. 

De nem csak a vasúti beruházás javítaná a közlekedési feltételeket Ferihegyen. Nagy Márton szintén a június eleji sajtóeseményen jelentette be, hogy cargorepteret építene a kormány, mivel Budapest szerepe cargo szempontból felértékelődött, így az egész régió e-kereskedelmi központjává válhatna a reptér – tekintett előre a lap.

Ezt is ajánljuk a témában

Döntött a kormány: új reptér épül Magyarországon

Lesz vasúti összeköttetés a belváros és Ferihegy között, de új reptér építéséről is döntött a kabinet. Ez utóbbi az áruforgalmat veszi majd át a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtértől. Ezeket Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter árulta el keddi sajtótájékoztatóján.

Kiderült, mennyire érte meg „bevásárolni”

A Budapest Airport közlésében arra is kitért, hogy megkezdték az elsősorban az 1-es terminál környéki légi forgalmat kiszolgáló, G jelű gurulóút egy szakaszának felújítását. Erre azért van szükség, mert a burkolt felületek és a közműrendszerek műszaki állapota elérte a tervezési életkoruk végét. A három ütemben, 2026 nyaráig megvalósuló munkálatok részeként mintegy 17 ezer négyzetméteren építenek új bazaltbeton burkolatot és alépítményeket, csapadékcsatornát és folyókákat, 

emellett megújul a vizuális navigációs rendszer, a térvilágítás és a fénytechnikai rendszer is.

A Világgazdaság végül arra is rámutatott, hogy kormány bevásárlása nagyon is megérte: májusban 100 milliárd forint osztalékot fizetett be a költségvetésbe a repülőtér.

Nyitókép: Michaela Stache / AFP


Összesen 24 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
herden100
2025. július 23. 04:37
UKRÁN PETI MAJD ELADJA. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
states-2
2025. július 23. 03:29
Mit művelt a komcsi mindeszarista csürhe Feriheggyel is, először eladta, a bevételt ellopta, aztán beindította a minekeztvisszavásárolni mozgalmat.
polárüveg
2025. július 23. 01:52
Vannak olyan beruházások, amelyek az értéküknél nagyobb értéket képviselnek, mert sokszorozó és rendszerszintű hatásuk van. Vagy marketing területen kulcsfontosságú. A reptér ilyen. De az M0 is. És lehet kételkedni, de a fővárosi ikonikus épületek, építmények felújítása; és pl. az atlétikai stadion, MVM Dóm építése is ezek közé tartozik.
csombor-4
2025. július 23. 00:26
Azért vette meg, hogy 99 évre koncesszióba adja Lölő-Tiborc alkotta konzorciumnak, jelképes 1Ft-ért.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!